Zakelijke dienstverlening

3 tips om je bedrijf ook buiten de Nederlandse grenzen te laten groeien

Stilstand is achteruitgang. Leef jij ook volgens dit motto? Dan doe je het goed. Want tijdens het ondernemen wil je niet in een fase terechtkomen dat er niets meer te halen valt. Natuurlijk, je kunt maandelijks rondkomen en het is mogelijk om je medewerkers te bieden wat ze verdienen. Je bedrijf loopt goed. Maar het is niet prettig om geen vooruitgang meer te zien. Om niet meer dat ultieme genot te voelen als je weer merkt dat je sprongen hebt gemaakt. Dat is juist zo belangrijk om plezier in het ondernemen te houden. Daarom wordt het hoog tijd om je grenzen te verleggen. Misschien zelfs wel letterlijk. Want hoe dacht je erover om je bedrijf ook in het buitenland te introduceren? 

 

Ondernemen in het buitenland. Dat is een hele spannende stap. Het feit dat je bedrijf in Nederland goed loopt, betekent immers niet dat dit hetzelfde zal zijn over de grens. Daarnaast komt er veel bij kijken. Denk alleen maar aan het spreken van een vreemde taal en een andere cultuur. Daarnaast kan je ook te maken krijgen met andere regels. Toch is het een hele goede manier om jouw bedrijf naar een nieuw niveau te tillen. Nieuwsgierig geworden en benieuwd hoe je dit aanpakt? Met behulp van de onderstaande tips maak je alvast een begin aan jouw avontuur. 

  1. Leer de taal 


Weet je al in welk land je jouw bedrijf wil introduceren? Dan is het goed om de taal te leren. Niet alleen om te leren, maar om er echt voor te zorgen dat je deze straks vloeiend spreekt. Maak hierbij bijvoorbeeld gebruik van de trainingen van https://www.ste.nl/. Hier vind je trainingen in alle soorten en maten om vreemde talen snel onder de knie te krijgen. Heel belangrijk, want je wil wel goed kunnen communiceren met jouw doelgroep. 

 

Daarnaast is het goed om je in de bedrijfscultuur te verdiepen. Hoe gaat het zakendoen in het buitenland? Als je echt overzees gaat kijken, dan zijn de verschillen groot. Ga je naar een Aziatisch land, dan heersen hier geheel andere gewoontes dan hier in Europa. Toch zijn er ook grote verschillen in Europese landen. Zelfs wanneer we net over de grens in België gaan kijken. Verdiep je hier van tevoren dus echt goed in, zodat je direct op de juiste manier mee kunt draaien. 

  1. Extra aandacht voor je medewerkers 


Het is niet alleen belangrijk dat jij je verdiept in de taal en de cultuur. Dit geldt ook voor je medewerkers. Ook zij moeten zich straks verstaanbaar kunnen maken in een andere taal. Je kunt hierbij bijvoorbeeld groepstraining incompany toepassen. Hierbij worden alle medewerkers samen klaargestoomd om een nieuwe taal te leren. Dat is even een investering, maar betaalt zich dik terug als iedereen straks beter uit de voeten kan in het buitenland. 

  1. Laat je website vertalen 


Wees je ook bewust van je website en de marketing die je nu gebruikt. Deze zijn uiteraard niet te gebruiken in het buitenland. Om zichtbaar te zijn voor je doelgroep, moet je website ook daar aan de SEO regels voldoen. Investeer dus voldoende geld om je website en de marketing op professionele wijze te laten vertalen, zodat je ook in het buitenland goed gevonden kan worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
ajax-loader