Zakelijk

Google Analytics training | UTM Code gebruiken

In deze mooie informatieve nieuwsblog kun je meer te weten komen over het volgende onderwerp: Nieuws over: Google Analytics training | UTM Code gebruiken. Inclusief een mooie Youtubefilm. Bron: Pure Internet Marketing

Met de standaard functies binnen Google Analytics heb je al de mogelijkheid om te zien waar het verkeer van je website vandaan komt. Bij UTM-tracking heb je de mogelijkheid om dit nader te specificeren. Super handig en vandaag ga ik je laten zien wat UTM-tracking is, hoe je het kunt instellen en waar het handig voor is. Hallo, mijn naam is Thijs van Hal en welkom bij deze gloednieuwe video op dit kanaal. Vandaag ga ik je iets meer vertellen over UTM-tracking.

In Google Analytics heb je de mogelijkheid om te zien waar je bezoekers vandaan komen. Een veelgebruikte term hiervoor is bron/medium met bron kun je zien waar de bezoeker vandaan komt en medium is hoe. Als ik bijvoorbeeld zoek naar Pure Internet Marketing in Google en ik klik op het organische resultaat, dan is jouw Google de bron en organisch het medium. Als ik op de betaalde advertentie had geklikt, dan is de organische niet langer het medium, maar is het CPC, omdat het een betaalde advertentie is. Op zich zijn het heel interessante data, maar in feite gooit Google Analytics alles overhoop.

UTM-tracking

Als u het gedrag van bepaalde bezoekers van een bepaalde campagne of bijvoorbeeld een nieuwsbrief wilt bekijken, heeft u hier geen mogelijkheid toe. Dit is waar UTM-tracking om de hoek komt kijken. Hierdoor kan Google Analytics beter bijhouden en segmenteren waar uw bezoeker vandaan komt. UTM-tracking werkt door parameters aan de URL toe te voegen. U kunt bijvoorbeeld de bron, het medium en de naam van de campagne toevoegen aan de URL zodat u deze uiteindelijk terug kunt vinden in Google Analytics. Laten we als voorbeeld onze nieuwsbrief nemen. Deze sturen wij maandelijks naar onze e-maillijst en zien graag het gedrag van die specifieke bezoekers die op de links in de nieuwsbrief in Google Analytics hebben geklikt. In plaats van deze URL plaatsen we deze URL. We voegen deze parameters, bron, medium en naam toe en je ziet dat we als bron de Pure nieuwsbrief hebben gedaan. Als medium e-mail. En als naam bijvoorbeeld de nieuwsbrief van december. In plaats van het standaard bronmedium krijgen we nu een specifiek bronmedium voor deze specifieke URL. In dit geval ziet u in Google Analytics pure-nieuwsbrief/e-mail. In dit geval kun je het dus gebruiken voor e-mailcampagnes, maar ook voor andere campagnes, zoals Facebook of Instagram of LinkedIn-campagnes.

URL’s aanmaken

Waar je specifieke URL’s voor aanmaakt, zodat je dat specifieke gedrag van die bezoekers in Google Analytics kunt volgen. Je kunt zo’n link eenvoudig maken door naar Google Analytics tools te gaan en ik zal deze link ook in de beschrijving plaatsen, maar hier kun je eenvoudig beginnen met je URL, je basis-URL, daar de bron, het medium en de naam aan toevoegen. In dit geval maken we een www.pure-im.nl. We voegen het type toe aan nieuwsbrief en medium voegen we e-mail toe en de campagnenaam noemen we december nieuwsbrief. Je zou zelfs specifieke URL’s kunnen maken op basis van de term en de inhoud, bijvoorbeeld om het verschil tussen advertentie A en B te benadrukken. Wanneer je deze link gebruikt, zal deze uiteindelijk als bron/medium worden gezien. Super waardevolle data in Google Analytics waarvan je nu precies het gedrag van, in dit geval onze nieuwsbriefkikkers, kunt zien en zien wat ze doen op de website.

Conclusie

Zorg er bij het maken van zo’n URL voor dat je heel consistent bent in wat je doet. Als je een pure zakelijke nieuwsbrief doet met een streepje in maand A en samen in maand B, krijg je toch iets obscuurs in Google Analytics.

Wees daarin heel consequent en maak voor jezelf een keuze. Al met al is UTM-tracking eigenlijk heel eenvoudig. In plaats van de normale URL voeg je meer informatie toe zodat je deze uiteindelijk kunt herleiden naar Google Analytics. Een kleine verandering maakt in dit geval een heel groot verschil. Ga je het gebruiken? Laat het me zeker weten in de comments. Ik wil je bedanken voor het kijken naar deze video. Vond je hem leuk? Like dit en vergeet niet te reageren en te abonneren op ons kanaal en ik zie je weer in de volgende video. Doei.

Meer van dit soort blogs? Bezoek onze website voor nog meer artikelen!

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
ajax-loader