Algemeen

Wat zijn de beste Duitse auto’s?

Sinds Karl Benz het eerste praktische motorvoertuig bouwde, wat vaak als het eerste wordt beschouwd, heeft Duitsland de bal aan het rollen gehouden met zijn constante kwaliteit van engineering en innovatie, ondanks de enorme tegenslag die de Tweede Wereldoorlog was. Geboren uit de naschok van de oorlog, ontstond Volkswagen met de Kever als nieuw startpunt, terwijl BMW vliegtuigmotoren inruilde voor motorfietsen en auto’s. Het lange en ingewikkelde begin van Audi kreeg uiteindelijk vaste vorm in de jaren 1960, terwijl Mercedes-Benz ontstond uit Karl Benz en Daimler voordat het in 1926 een merk werd. De wortels van Opel gaan terug tot naaimachines en vervolgens fietsen voordat in 1899 de eerste auto werd gebouwd.
Porsche werd opgericht door Ferdinand Porsche en begon als een ontwikkelings- en adviesbedrijf. Toen raakte Porsche betrokken bij de Kever en in 1939 zag de Porsche 64 het levenslicht, waarbij gebruik werd gemaakt van onderdelen van het kleine gezinsvoertuig.
Er zijn nog andere kleinere Duitse fabrikanten, maar de grote vijf hebben de Duitse auto-industrie gevormd tot wat zij nu is en zij hebben alle nog steeds een dramatisch effect op het wereldtoneel. Een uitgebreide lijst zou een boekwerk worden, maar dit zijn enkele van wat wij beschouwen als de beste Duitse auto’s aller tijden.

Audi Quattro

Als het aankomt op auto’s die het spel veranderen, is de Audi Quattro daar. Het Quattro vierwielaandrijvingsysteem werd ontwikkeld voor de rallysport in de jaren ’80 en liet elke andere fabrikant in de rallysport achter zich. Audi kapitaliseerde in het systeem buiten de autosport en elke Audi weg auto gebouwd sinds die tijd heeft Quattro technologie gebruikt. Dat maakt Audi nu al decennialang tot het premiummerk voor vierwielaandrijving. Geen wonder dat ieder jaar weer vele duizenden Nederlanders een Audi Quattro auto importeren uit Duitsland.

Porsche 911

Als je een pistool tegen ons hoofd zou houden, zouden we simpelweg geen generatie 911 kunnen kiezen om hier uit te lichten. Het is een van de oudste sportwagenmerken die er zijn en hij is al sinds 1963 onafgebroken in productie met zijn kenmerkende achterin geplaatste motor. Het is een auto voor de coureur bij uitstek en heeft daardoor een cultstatus. De auto is voortdurend succesvol geëvolueerd om als weg- en raceauto aan de top van de autosport te blijven.

Volkswagen Golf GTI

De MK1 Golf was in 1974 bedoeld als vervanger van de Volkswagen Kever met voorwielaandrijving en watergekoelde motor. Uiteindelijk heeft hij de Kever niet vervangen, maar is hij wel een van de bestverkochte auto’s ter wereld geworden en heeft hij in de loop van zijn geschiedenis voortdurend prijzen en lofbetuigingen in de wacht gesleept. Het is de prestatieversie die we hier willen belichten omdat hij de lont in het kruitvat stak van wat bekend werd als de hot hatch. De Golf GTI zette de norm voor een betaalbare en praktische sportieve auto in de jaren 1980 en hielp enkele van de meest leuke en betaalbare hot hatches voort te brengen die we sindsdien hebben gereden.

BMW M3

Als het aankomt op het bouwen van prestatiemodellen van productieauto’s, legde BMW’s eigen motorsportdivisie de lat hoog toen het zich toelegde op de E30-generatie van de 3 Serie. De M3 werd een monumentaal succes in de autosport en dat vertaalde zich op de weg in snelle, maar verfijnde auto’s die een genot zijn om in te rijden. Sinds het E30 model in 1986 op de markt kwam, heeft elke 3 Reeks sindsdien een ongehoord snelle M divisie versie gehad.

Mercedes-Benz 300 SL

Als er iets is dat het stereotype onderuit haalt dat Duitse ingenieurs koud en klinisch zijn, dan is het wel de Mercedes-Benz 300 SL (SL staat voor Super Light, verwijzend naar de lichte buizenframeconstructie). De 300 SL was de eerste twee jaar van zijn bestaan een racewagen, maar in 1954 werd hij een meesterwerk van een productieauto. De 300 SL was de eerste Mercedes-Benz die buiten zijn thuismarkt groot succes had en gaf Mercedes in de VS een nieuwe smaak als luxe performance carmaker.

Porsche 356 Speedster

Terwijl de 911 het kenmerkende gerecht van Porsche is geworden, zette de 356 Speedster de standaard waarmee alle 911’s zouden volgen. Het was een lichtgewicht, wendbare, evenwichtig sturende sportwagen met achterwielaandrijving die ook een en al stijl uitstraalde ondanks het feit dat hij aan de basic kant was als het op luxe en gemak aankwam. De eerste twee productiejaren bleef hij onder de radar, en er werden er slechts 50 van gebouwd. Hij won echter races en de verkoop sneeuwbalde op tot 76.000 of zo 356 Speedsters die in totaal werden gebouwd over vier generaties.

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
ajax-loader